INFORMATION OM BRUG AF COOKIES PÅ WEBER.DK
Cookies hjælper os med at levere den bedste mulige weboplevelse til dig. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du samtidigt vores brug af cookies. Læs mere om brugen af cookies her

Weber - Saint-Gobain

Arkitektskolen i Aarhus

De studerene har studeret adfærden af masse og volumen

Saint-Gobain Weber har sponseret Weber EXM 722, hurtighærdende svindfri flydemørtel, til en workshop på Arkitektskolen Aarhus, hvor de studerene har studeret adfærden af masse og volumen.

Bachelorstuderende og Joel Letkemann fra Arkitektskolen Aarhus har sammen med Velux Gæsteprofessor Brandon Clifford, fra Massachusetts Institute of Technology og Matter Design Studio, studeret adfærden af masse og volumen i en 2-ugers intensiv workshop. De undersøgte den fysiske adfærd af organiske former ved at skabe komplekse geometrier ud af beton og teste deres organiske former i relation til digitale modeller af fysisk adfærd, ofte ved at rulle, vugge, snurre, eller ”tabe” deres støbeforme.

Joel Letkemann fortæller om arbejdet med produktet og ideen bag workshoppen:

”Webers EXM 722 produkt er en hurtig tørrende og stærk beton, der gjorde vores korte workshop mulig. Anvendelsestiden på 20 minutters var tilstrækkeligt til at blande og støbe de små portioner, vi havde brug for til hver enkelt test geometri. Den korte hærdetid betød, at vi var i stand til at teste hver geometri inden for få timer efter udstøbningen, ofte belastet på måder, der vil få almindelig beton til at revne eller deformere, og dette til trods for, at udstøbningerne var uden armering. At være i stand til at lave en støbeform, udstøbe den med beton, og teste støbningen inden for den samme dag betød, at hver elev var i stand til at lave flere gentagelser af deres støbning og udvikle deres design gennem flere generationer.

Færdigheder og produktionsprocesser

Kurset involverede en bred vifte af færdigheder og produktionsprocesser. De studerende begyndte med at lære om beregning af krumning i flere dimensioner og fortsatte til mere avanceret organiske modellering. Kurset dækkede derefter en række udførelses processer, herunder 5-akset CNC-fræsning, 3D-print og betonstøbning.

Fremskridt inden for digital teknologi har gjort det muligt for designere at integrere fysikkens logik i skabelsesprocessen. I dette kursus, udvikler studerende en vekselvirkning mellem digitale muligheder og fysiske realiteter for at producere forslag af masse og volumen, der instrumentalisere tyngdekraften i stedet for at modstå det.”

Arkitektskolen Aarhus