INFORMATION OM BRUG AF COOKIES PÅ WEBER.DK
Cookies hjælper os med at levere den bedste mulige weboplevelse til dig. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du samtidigt vores brug af cookies. Læs mere om brugen af cookies her

Weber - Saint-GobainWeber - Saint-Gobain

Leca® letklinker som letfyld i Fredericia Lystbådehavn

Under det ambitiøse renoverings- og moderniseringsarbejde, som udføres i perioden 2011-2014 i Fredericia Lystbådehavn, spiller Leca® letklinker en central rolle.

En tidlig oktober morgen ved Fredericia Lystbådehavn under moderniseringsarbejdet og udvidelsen. På østmolen er der anvendt Leca® letklinker som letfyld.

Produktet er anvendt som letfyld under et område på østmolen, hvor bådene i lystbådehavnen trækkes op via kran, når de skal rengøres, repareres og overvintre. 

På grund af de optimale tilkørselsforhold til lystbådehavnen er letklinkerne blevet kørt dertil i lastbil med ca. 100 m3 ad gangen, tippet fra lastbilen - og dernæst fordelt på pladsen med hydraulisk gravemaskine.

Da undergrunden i området under lystbådehavnen er blød, har Rambøll Danmark A/S, som er rådgiver på byggeprojektet, valgt at anvende et let opfyldningsmateriale. Til projektet faldt valget på Leca® letklinker, som er et effektivt materiale til denne type opgaver, hvilket også er kendt fra mange andre havnebyggerier rundt om i Danmark - og i verden.

Leca® letklinkerne tippes af lastbilen ud på østmolen på Fredericia Lystbådehavn.

Et attraktivt marinamiljø

Projektchef og ingeniør Benjamin Bjerg Pedersen, Per Aarsleff A/S, hovedentreprenør på byggeprojektet i tæt dialog med ingeniør Knud Mortensen, Weber.

Moderniseringen af Fredericia Lystbåde- havn har til formål at skabe et attraktivt marinamiljø med topmoderne faciliteter for både sejlere og byens borgere. Startskuddet til projektet blev affyret i april 2011, og det forventes først afsluttet i 2014. Lystbådehavnen kan dog benyttes under hele renoveringsperioden. 

Renoveringsprojektet omfatter fx et større og dybere havnebassin, så der bliver plads til både de store langturssejlere og til de små optimistjoller; en ny nedgang til den nye træbro; et nyt havnehus og et nyt klubhus. Samtidig etableres en ny dækmole ud mod Lillebælt; faciliteter for mastekran; et nyt bunkeranlæg - og nye fortove, veje og ny gadebelysning.

Fakta om Leca® letklinker som letfyld

Leca® letklinker er et let og meget robust materiale. Det fremstilles af plastisk ler fra den danske undergrund Syd for Randers, og brændes i tonstunge rotérovne ved 1150 grader!

Leca® letklinker anvendes som letfyld til aflastning på blød bund, til reduktion af jordtryk, til stabilisering af skrænter, til let fyldning af hulrum og som isolerende drænlag. 

Vi leverer normalt letklinker, som skal anvendes som letfyld, i løs vægt løst på lastbiler med helt op til 103 m³.

Hvis tilkørselsforholdene til byggepladsen er vanskelige, leveres letfyld med blæservogn, hvor der som standard medbringes en 30 meter lang slange. Blæserens kapacitet er ca. 1 m³ i minuttet. Vi kan også tilbyde blæsning over større afstande, hvis dette ønskes.

Leca® letklinkerne fordeles let, fordi det et let materiale. Vi anbefaler, at der udlægges geotekstil under Leca® letklinkerne for at undgå opblandingen med den underliggende jord. På blød bund udlægges geotekstil med et overlæg på 50-60 cm.

Letklinkerne skal komprimeres, og derfor udlægges materialet med en overhøjde på 10 % af lagtykkelsen. Normalt vil tre overkørsler med det bæltekøretøj, der anvendes til indbygning, være tilstrækkeligt til at komprimere letklinkerlaget. Små lagtykkelser kan komprimeres med pladevibrator.

Oven på letklinkerlaget udlægges geotekstil for at hindre opblanding med den overliggende grusopbygning.  Geotekstilen udlægges med et overlæg på ca. 20 cm. 

Vejopbygningen over geotekstilen bør være mindst 50 cm inklusiv grus og færdig asfaltbelægning. Den egentlige vejopbygning kan komprimeres med det sædvanlige komprimeringsudstyr.

Læs mere om Leca® letfyld til havneprojekter her

Byggeriets parter

  • Bygherre - ADP, Associated Danish Ports A/S 
  • Hovedentreprenør - Per Aarsleff A/S
  • Ingeniør - Rambøll Danmark A/S

Fotos